De journalistiek is stervende
Enige tijd geleden schreef ik dat ‘Mijnheer De Krant’
overleden was. Dat punt heb ik dus gemaakt. Maar ook de journalistiek is
stervende.
Wat mij steeds vaker opvalt bij de nieuwe lichting journalisten: ze zíjn niet
kritisch: er wordt kritisch gedáán. Geacteerd, bijna.
Ondertussen zijn er nog maar weinig journalisten die de tijd nemen (en
krijgen!) om zich eens stevig vast te bijten in een mooi onderwerp. Het moet
sneller, sensationeler.
En zo kan het gebeuren dat er in bijvoorbeeld een stad als
Almere geen serieuze journalistiek meer wordt bedreven. Alle kranten bestaan er
dankzij de adverteerders en de regionale omroep drinkt gulzig uit de
subsidiekraan.
Almere is slechts één voorbeeld: de sportjournalistiek is een ander voorbeeld.
Elke krant stortte zich de afgelopen week op de fiscale gevolgen van het WK
Voetbal in Nederland. Hoeveel journalisten hadden de moeite genomen om het
bidbook daadwerkelijk in te kijken?
Twee!