Selecteer Pagina

IJmeerverbinding

IJmeerverbinding

Momenteel woedt de discussie over de IJmeerlijn. De verbinding tussen Almere en Amsterdam. Miljarden kost het project. Waarom nemen we geen voorbeeld aan New York? Daar reizen 70.000 bewoners van Staten Island dagelijks met een ferryboot naar Manhattan, waar ze werken.

De ferry vaart elk kwartier. De reis is gratis, evenals de snelle wifi-verbinding die zowel aanwezig is in de boot als in de terminal. De – immer haastige – New Yorkers kun dus gewoon doorwerken, koffie drinken in het café en eventueel hun hondje aaien, want ook die mag gratis mee. Binnen 20 minuten staan ze in het zakendistrict waar ze direct op de metro kunnen stappen of hun fiets stappen, want ook die mag gratis mee.

Oranjesluizen
Als het in New York kan, waarom dan niet in Nederland? De boot vertrekt vanaf Poort en meert af bij het Centraal Station in de hoofdstad. Dat moet ook binnen een half uur kunnen.
Onmogelijk? Dat is de vraag. Inderdaad, in de jaren ’90 mislukte een poging faliekant. Maar dat is een eeuwigheid geleden. De faciliteiten waren destijds veel minder dan nu. Wifi bestond bijvoorbeeld nog niet eens. Bovendien voer de boot maar een keer en duurde de overtocht heel lang. Niet alleen omdat die uit Haven vertrok. Nee, de meest vertragende factor zat hem in de wachttijd voro de Oranjesluizen op het IJ. Geen hond (die mogen overigens op de New Yorkse ferry ook gratis mee!) maakte er daarom gebruik van.

Kosten
De aanleg van de IJmeerverbinding gaat miljoenen euro’s kosten als het een OV-verbinding wordt, met een autoweg erbij waarschijnlijk zelfs 1,5 miljard euro. Dat is een hoop geld. Voor datzelfde geld (en waarschijnlijk vele malen minder) moeten wij Nederlanders – waterbeheersers bij uitstek – toch in staat zijn een inventief systeem te bedenken om het probleem van de Oranjesluizen het hoofd te bieden? Dan zetten we een ferryverbinding á la New York op. We vertrekken vanaf Poort en meren af bij het Centraal Station in Amsterdam. Daar stappen we op de metro, of op ons fietsje. Service moet de hoofdmoot zijn: elk kwartier een aftocht, goede faciliteiten precies zoals die verwende New Yorkers dat gewend zijn.
En passent ontlasten we het verkeer, het overige openbaar vervoer en in het weekend gebruiken we de verbinding om te stappen in onze hoofdstad.

Wie stemt er vóór?

Pin It on Pinterest

Deel dit bericht!

deel dit bericht met je volgers