Selecteer Pagina

De journalistiek is stervende

Enige tijd geleden schreef ik dat ‘Mijnheer De Krant’ overleden was. Dat punt heb ik dus gemaakt. Maar ook de journalistiek is stervende.
Wat mij steeds vaker opvalt bij de nieuwe lichting journalisten: ze zíjn niet kritisch: er wordt kritisch gedáán. Geacteerd, bijna.
Ondertussen zijn er nog maar weinig journalisten die de tijd nemen (en krijgen!) om zich eens stevig vast te bijten in een mooi onderwerp. Het moet sneller, sensationeler.

En zo kan het gebeuren dat er in bijvoorbeeld een stad als Almere geen serieuze journalistiek meer wordt bedreven. Alle kranten bestaan er dankzij de adverteerders en de regionale omroep drinkt gulzig uit de subsidiekraan.
Almere is slechts één voorbeeld: de sportjournalistiek is een ander voorbeeld. Elke krant stortte zich de afgelopen week op de fiscale gevolgen van het WK Voetbal in Nederland. Hoeveel journalisten hadden de moeite genomen om het bidbook daadwerkelijk in te kijken?
Twee!

Pin It on Pinterest

Deel dit bericht!

deel dit bericht met je volgers