Selecteer Pagina

Leefbaar Almere heeft de stad flink geld gekost

Leefbaar Almere heeft de stad flink geld gekost

De politieke partij Leefbaar Almere heeft de stad veel geld gekost.
Ik leg, gechargeerd, uit waarom.

De stad Almere heeft de laatste weken ongekend veel publiciteit gekregen. Niet door een gelikte reclamecampagne maar door voetbalclub Almere City FC. Iedereen gunt de club het succes, zowel in de stad zelf, als ver daarbuiten.
De kosten voor de stad?
0.0 euro.

Floriade

Zet dat maar eens even af tegen de Floriade. De kosten daarvoor overstegen ruim de 100 miljoen euro en leverde bijna alleen maar publicitaire chagrijn op.
Almere City Marketing pakt daarnaast flink uit met reclamecampagnes, ingekochte artikelen in landelijke bladen: het effect daarvan is niet exact te meten uiteraard, maar het is lastig knokken tegen de zuurpruimen van de landelijke pers. Ze blijven Almere als lelijk eendje zien, al is de stad allang geen slaapstad meer.
Almere City heeft voor sympathie gezorgd en zal – in ieder geval het komend seizoen – wekelijks in de eredivisie-spotlights staan.
En dat voor nada, noppes.

Visionair

Je vraagt je af waarom er nooit één visionair in Almere is opgestaan die voorstelde om van meet af aan (2005 of liever nog eerder) deze topclub te financieren, zeg met een miljoentje of 5 per jaar. Vergeleken met andere megalomane projecten is dat een schijntje en het effect is vele malen groter, zo bleek de afgelopen weken met Almere City FC.

Leefbaar Almere

Wel, het antwoord is helder. We hebben het juist aan onze lokale politiek te danken dat er geen cent naar de voetbalclub is gegaan. Almere had net het debacle met Omniworld achter de rug. Iedereen spuugde op profvoetbal en Leefbaar Almere spon daar garen bij. Ze werden in een klap de grootste partij van de stad. Niemand durfde ooit nog voor te stellen om geld te geven aan topvoetbal in de stad.

Brexit

Achteraf beschouwd kan dat misschien wel een grote blunder genoemd worden, misschien lokaal wel vergelijkbaar met de faliekant mislukte Brexit van de Engelsen. Hadden we 18 jaar lang 5 miljoen uitgeven aan Almere City FC dan hadden we helemaal geen Floriade nodig gehad voor positieve publiciteit. Hoeveel is er niet uitgegeven aan onderzoek voor grote plannen: Eden Holland, het kunstmuseum. De lijst is schier oneindig.

Sociale cohesie

Ook was Almere sociaal stukken beter af geweest bij financiële ondersteuning van de club. Kijk eens hoe groot de eensgezindheid in Almere nu is. Maar ook in groter verband speelt Almere City FC sociaal een belangrijke rol met tal van positieve projecten onder de naam Almere & The City.
Vergelijk het eens met FC Twente. Toen die club een aantal jaar geleden op omvallen stond, sprong de gemeente Enschede maar wat graag bij.
De reden? Een groot deel van de sociale infrastructuur van de stad zou in elkaar gestort zijn.
Een regelrechte ramp voor heel Twente en Enschede in het bijzonder.

Almere had niet alleen geld bespaart, maar ook de sociale cohesie was steviger geweest.

(Foto: Fred Rotgans)

Pin It on Pinterest

Deel dit bericht!

deel dit bericht met je volgers