Nieuws is geen keiharde porno
De consument is bereid te betalen voor digitale informatie
op maat, zo blijkt uit onderzoek van PricewaterhouseCoopers, in opdracht van
het Stimuleringsfonds voor de Pers. Uitgevers van kranten zouden hun journalistieke
content gefragmenteerd kunnen aanbieden: in plaats van lezers te laten betalen
voor een hele online editie, moet de consument gaan betalen voor losse
artikelen.
Helaas is mij niet bekend wanneer PWC dat onderzoek heeft uitgevoerd, maar het
moet ergens in de vorige eeuw zijn geweest. De internetwereld is een wereld van
‘gratis’. Op het gebied van content wordt er uitsluitend voor keiharde, zieke
porno geld betaald. Want ‘gewone’ porno is niet extreem genoeg, en dus ook al
overal gratis op internet te vinden. Voor de rest wordt werkelijk alles gratis
aangeboden: boeken, artikelen, muziek, films.
En natúúrlijk kan nieuws best spannend zijn, maar het is toch echt geen
keiharde, zieke porno.
PWC tackelt dat probleem op een geniale manier: start namens de krant
communities die voor klantenbinding zorgen.
Nu weet ik het zeker: PWC heeft voor dit onderzoek mensen geïnterviewd die
uitsluitend keiharde, zieke porno downloaden.
Ze dachten dat ze dáárover gebeld werden.
Wie eens even flink wil lachen: het volledige onderzoek is te vinden op de
website van het Stimuleringsfonds: http://tinyurl.com/3xdadk7.